Na podobný problém u žáků základních škol upozorňovali psychologové už koncem loňského roku. K tématu se vyjádřila i psycholožka z Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie Eva Smiková. Podle jejích slov je třeba myslet na to, že v současnosti převaha žáků nenavštěvuje školy v blízkosti svého bydliště a cesta bývá pro mnohé každé ráno časově náročná.
Dodává, že v některých případech se může ranní vstávání žáků posunout do velmi časných ranních hodin před 6. hodinou, což nepříznivě ovlivňuje vývoj dítěte. „Argumentace školy, že se jí nedaří udělat rozvrh hodin bez nultých hodin (například nedostatek učeben, úvazky pedagogů) neobstojí, v takovém případě je třeba volit raději zařazení hodin v pozdějších odpoledních hodinách a měly by to být předměty, jako například tělesná výchova, nepovinné předměty , výchovy,“ upozorňovala psycholožka.